iPhone geblokkeerd na overlijden?

Heb jij als nabestaande een Apple iPhone van jouw dierbare die is geblokkeerd omdat te vaak een onjuiste code is ingevoerd?

Lees verder

In Nederland overleden vorig jaar ongeveer 170.000 mensen waarvan 36% een iPhone bezat. (bron: CBS & RTL Nieuws)

Verzoeken van nabestaanden

Wij ontvangen dagelijks verzoeken van nabestaanden die toegang willen tot een Apple iPhone van een overledene maar waarvan de code onbekend is. Als de telefoon nog niet is geblokkeerd, verwijzen wij naar onze kennisbank met praktische tips en technische mogelijkheden en hoe wij daarbij kunnen helpen. Maar wat als de telefoon nou wél geblokkeerd is?

0000 -> Geblokkeerd!

Omdat fabrikanten zelf vrijwel nooit zullen meewerken, gaan nabestaanden begrijpelijkerwijs zelf voor de hand liggende codes proberen als 0000, 1234 en diverse geboortedata en postcodes met als gevolg een geblokkeerde telefoon.

Ook het internet staat vol met teleurstellende ervaringen van obscure software of telefoonwinkeltjes die van alles beloven in zo’n geval maar met als resultaat een defecte of gewiste telefoon dat niet meer ongedaan gemaakt kan worden.

Let op! Ook als de geblokkeerde telefoon vraagt om bij te werken of te herstellen: niet doen!

Ontgrendelen geblokkeerde telefoon

Afhankelijk van de instellingen geldt bij een Apple iPhone dat je na een aantal foutieve pogingen een bepaalde tijd moet wachten.
Maar pas op: als je het dan tóch nog blijft proberen, zal de iPhone de sleutel tot de data ‘weggooien’ uit veiligheidsoverwegingen en vervolgens helemaal blokkeren. Je kan de telefoon dan alleen nog terugzetten naar de fabrieksinstellingen maar alle data ben je kwijt!

Geeft de telefoon van jouw dierbare deze melding op het scherm:

Goed nieuws!

Digital Life Legacy kan soms achter de code komen maar… Die kan je niet (meer) invullen omdat de iPhone is geblokkeerd en dat is niet ongedaan te maken, tenzij je iPhone terugzet naar de fabrieksinstellingen. Maar dan ben je weer alle data kwijt…

Toch kunnen wij via een geavanceerde omweg, veel data van wat minder recente iPhone’s exporteren zodat jij weer kan beschikken over foto’s, video’s en andere lokale bestanden. Ook zie je welke apps gebruikt zijn en kan er inhoud van die apps zichtbaar worden. Door encryptie is het niet altijd mogelijk ook e-mail en/of WhatsApp-data te verkrijgen.

Welke iPhones?

Op dit moment komende de volgende Apple iPhones in aanmerking voor deze service: 3G, 3G(S), 4, 4S, 5, 6, 6S, 6+, SE(2017) met iOS 12.1 of lager maar de ontwikkelingen gaan snel dus vraag altijd even naar de mogelijkheden op dit moment.

Kosten

De kosten voor deze dienstverlening bij een geblokkeerde iPhone zijn € 695,00 incl. btw met een slagingskans van 90%.
Wij rekenen echter wel altijd onderzoekskosten voor het geval er bijvoorbeeld sprake is van een technisch mankement, waterschade, onjuiste opgave of als het onverhoopt toch niet mocht lukken. Deze onderzoekskosten bedragen € 149,00 incl. btw. maar als het ons lukt om de inhoud van de iPhone veilig te stellen, komen deze te vervallen.

Overige informatie

De iPhone kan (aangetekend) naar ons worden verzonden, op afspraak worden afgegeven op ons hoofdkantoor of kan per koerier worden opgehaald (aanvullende kosten).

Wanneer wij de iPhone in ons beheer hebben, hebben wij gemiddeld 4 tot 6 weken nodig.
De veiliggestelde data ontvang je als download en de iPhone kan je daarna weer komen  ophalen of kunnen we tegen additionele kosten retour zenden of per koerier op een gewenste locatie laten afleveren.

Data niet van belang?

Als voor jou de data niet van belang is maar je als nabestaanden de iPhone zelf zou willen gebruiken, dan zou Apple kunnen helpen. Daarvoor heb je behalve de telefoon nodig:

  • Een bewijs dat jij als nabestaande de rechthebbende van de telefoon bent: verklaring van erfrecht
  • Een (kopie) akte van overlijden
  • Bewijs dat de overledene de rechtmatige eigenaar was (bv. de originele verpakking, aankoopbewijs, PIN-transactie enz.
  • Een identiteitsbewijs van jou als rechthebbende nabestaande.

Ga daarmee naar de Apple store en dan zouden ze je moeten kunnen helpen door de telefoon te resetten en de ‘zoek mijn’ functie uit te schakelen. Het is ons niet bekend of daar kosten voor worden gerekend.

Let op: je bent daarmee dus alle data op de telefoon kwijt en je krijgt ook geen toegang (meer) tot de gegevens in iCloud.

Kunnen we jou helpen?

Heb jij een iPhone die is geblokkeerd en kunnen wij jou helpen of heb je een andere vraag over deze dienstverlening, neem dan contact met ons op.

Back To Top