Alles over toegang tot een mobiele telefoon na overlijden

Digital Life Legacy helpt nabestaanden en rechtmatige eigenaren bij toegang tot een telefoon waarvan de code onbekend is.

Lees verder

Alles over toegang tot een mobiele telefoon na overlijden

Digital Life Legacy helpt nabestaanden en rechtmatige eigenaren bij toegang tot een telefoon waarvan de code onbekend is.

Lees verder

Waarom is de inhoud van een telefoon belangrijk?

Een telefoon bevat meer dan alleen dierbare herinneringen als foto’s, films en muziek. De inhoud geeft ook inzage in alles waarvan de eigenaar géén fysieke post meer ontvangt zoals digitale diensten, accounts, abonnementen en e-mail, vaak noodzakelijk voor de afwikkeling van zaken.
Natuurlijk kan je bankafschrijvingen wel blokkeren maar daarmee worden deze diensten ook beëindigd met als gevolg dat je nergens meer bij kunt!

Zou je daarom niet (eerst) willen weten wat voor diensten in gebruik waren en daar de inhoud van willen bewaren? Denk aan online (opslag)diensten en sociale media maar ook garantiebewijzen, gespaarde punten en tegoeden van winkels tot het bezit van cryptovaluta.

Tips en mogelijkheden SIM-kaart

Heb je (nog) geen toegang tot de telefoon van de overledene maar wil je wel op oproepen kunnen beantwoorden, smsjes kunnen lezen en zelfs WhatsApp-chats kunnen blijven ontvangen en beantwoorden die op het telefoonnummer van jouw dierbare binnenkomen?
In dat geval zou je de simkaart uit de telefoon kunnen halen en die in een andere smartphone kunnen plaatsen. Als je dan ook WhatsApp installeert en een eventueel gemaakte back-up van de overledene terugzet, kan je ook reageren op binnenkomende chats en zou je WhatsApp-contacten op de hoogte kunnen stellen van het overlijden.
Op die manier zou je zelfs een WhatsApp-groep kunnen aanmaken waarin je alle contactinfo van iedereen zou kunnen verzamelen voor een kaart, condoleance en de uitvaart.

Om een simkaart in een andere telefoon te gebruiken heb je wel de bijbehorende, 4-cijferig pincode nodig. In een aantal gevallen is dat standaard 0000 (4x nul) maar als je het niet weet of je hebt 3x een foute pincode ingegeven, dan kan je het resetten via de PUK-code.
Als je ook de PUK-code niet weet, kan je contact opnemen met de provider van de simkaart.

Hoewel het handig is om het telefoonabonnement te behouden of over te sluiten, staat er tegenwoordig vrijwel geen dierbare data meer op de SIM-kaart. In het artikel over de SIM, PIN- en PUKcode vind je meer informatie.

Krijgen jullie altijd toegang tot de telefoon?

Om de risico’s bij deze complexe dienstverlening zoveel mogelijk te beperken, is er naast kostbare tijd ook geavanceerde techniek nodig om toegang te krijgen tot een telefoon met een onbekende toestelcode. Vaak zijn hierdoor de allernieuwste telefoons (nog) niet mogelijk, kan het per model verschillen en ligt het ook helemaal aan (extra) ingestelde beveiliging. Hou er rekening mee dat het onderzoek 2 tot 6 weken kan duren.

Wat krijg ik na het onderzoek?

Primair proberen wij altijd te voorzien in de juiste toestelcode. Blijkt dat niet (meer) mogelijk door fysieke schade of andere factoren, dan proberen wij een export te maken van de inhoud van de telefoon op een externe gegevensdrager. De telefoon komt uiteraard altijd ook weer retour.

Forensisch onderzoek

Als er vragen zijn na een overlijden, bijvoorbeeld als gevolg van suïcide, kunnen wij met onze partners aanvullend voorzien in een forensisch onderzoek en rapportage met betrekking tot de telefoon. Hierdoor komt er nog meer en gedetailleerde informatie beschikbaar. Neem voor deze mogelijkheden afzonderlijk contact met ons op.

Kosten

Je kunt je voorstellen dat het kostbaar is om een telefoon te laten ontgrendelen. Dat heeft er mee te maken dat de beveiliging vaak verder gaat dan een toestelcode van 4 cijfers en recente telefoons vrijwel allemaal voorzien van zogenaamde encryptie.
De prijs voor het toegankelijk maken van een telefoon bedraagt € 699,00 incl. btw.
Bekijk of wij kunnen helpen met de telefoon of tablet via het aanvraagformulier

Verzekering en/of crowdfunding

Toegang tot een telefoon met onbekende code kan dus erg kostbaar zijn maar… Je zou hiervoor gebruik kunnen maken van het vrij besteedbaar bedrag vanuit een uitvaartverzekering. Een andere mogelijkheid is om de kosten (deels) te verhalen op de eigen inboedel-, apparatuur- of kostbaarhedenverzekering.

Een moderne variant om de kosten van de uitvaart(gerelateerde) diensten te kunnen voldoen, is het starten van een crowdfundactie binnen de eigen familie- en vriendenkring. Een voorbeeld hiervan kan je vinden op www.uitvaartdonatie.nl

Er is (gratis) software die dit ook kan!

Er zijn inderdaad veel (online) bedrijfjes en obscure programma’s te vinden die hetzelfde beloven en uitsluitend positieve recensies hebben. Het staat je natuurlijk vrij dit eerst te proberen maar… Het resultaat is vaak dat de telefoon wordt teruggezet naar de fabrieksinstellingen en je hierbij wel van de code af bent, maar tegelijk ook alle data kwijt bent!  Daarnaast ligt identiteitsfraude op de loer.
Wij voldoen dan ook niet voor niets aan meerdere ISO-certificeringen.

Nu (nog) niet mogelijk of te kostbaar?

Mocht het ons onverhoopt toch niet lukken of als de kosten nog niet zijn op te brengen, dan is ons advies om de telefoon gewoon ongebruikt te bewaren. Een paar keer per jaar voegen wij nieuwe modellen toe aan onze ondersteuning dus hou ons aanvraagformulier in de gaten.

Over de belangrijke data op de telefoon hoef je je in de tussentijd geen zorgen te maken: zolang je de telefoon niet terug zet naar de fabrieksinstellingen, zullen alle gegevens bewaard worden. Ook als de telefoon niet aan de oplader ligt en de batterij helemaal leeg is gedurende langere tijd.

Computervredebreuk

Zoals eerder aangegeven is het in de basis niet toegestaan om een telefoon van iemand anders te (laten) ‘kraken’, dat is immers een strafbaar feit en kan worden gezien als het misdrijf computervredebreuk (art. 138ab Wetboek van Strafrecht).
Daarnaast dien je er rekening mee te houden dat het na een overlijden (laten) openen van zaken voorzien van een slot, code of wachtwoord (kast, kluis, fiets, telefoon of computer) kán resulteren in het aanvaarden van de erfenis.
Digital Life Legacy kan dus voorafgaand aan deze dienstverlening vragen naar documenten als een legitimatiebewijs, akte van overlijden en/of verklaring van erfrecht.

TIPS!

Het is slim om na een overlijden niet meteen het telefoonabonnement op te (laten) zeggen maar dit bijvoorbeeld door de provider via een zogenaamde contractovername om te laten zetten naar prepaid, sim-only of een goedkoper abonnement op naam van een nabestaande. Hierdoor kan iedereen die nog niet op de hoogte is van het overlijden, nog steeds bellen naar het hun bekende nummer en kan je als nabestaande deze mensen nog te woord staan.

Soms is er ook een voicemail gekoppeld aan dit telefoonnummer, ingesproken met de stem van de overledene. Misschien wil je dat nog wel bewaren?

Tot slot worden telefoonnummers ook steeds meer gebruikt voor beveiliging met zogenaamde twee-staps-verificatie, waarbij je een code krijgt op je telefoon als je ergens inlogt. Als het abonnement echter is opgezegd, komen die codes natuurlijk nooit meer aan.

Ik wil toegang tot een telefoon of tablet

Back To Top